Крос-кънтри (XC) велосипед
Велосипед, предназначен за каране и в двете посоки (нагоре и надолу), при който основните цели са постигане на по-ниско тегло и по-висока ефективност при педалиране. Може да бъде с предно окачване, с двойно окачване или без окачване (по-рядко). Характеризира се с леки компоненти, ход на окачването 80 - 130 мм, бързи гуми и геометрия на рамката, която подпомага колоездача при педалиране и изкачване. Предназначен е предимно за по-леки терени и по-ниски скорости при спусканията, макар че в ръцете на опитен карач може да бъде каран бързо и да се справи с доста технични пътеки. Цената на такива велосипеди е пряко свързана с вида рамка, качеството и теглото на съставните му части, като може да започне от няколкостотин лева (за твърдак) и да достигне до над 10 000 лв. за най-високия клас байкове.
DH велосипед (велосипед за спусканe)
Велосипед, предназначен за спускане. По принцип е с двойно окачване с голям ход (180-200 мм отпред и то 250 мм отзад) и геометрия, която поставя колоездача в удобна позиция за каране надолу. Компонентите са здрави, което увеличава теглото, но като се има предвид, че при спускането се гони и време, професионалните състезатели се стремят да олекотят колелото си колкото се може повече, без да жертват здравината и надеждността. Велосипедите за спускане са оборудвани с двукоронни вилки, по-широки гуми (2.3 - 2.7), здрави колела, по-големи ротори на дисковите спирачки (200 - 220 мм), по-широки кормила с по-къси лапи и т.н. Характерна особеност е и наличието на един венец отпред, комбиниран с устройство за обтягане на веригата. Един истински велосипед за спускане няма как да е евтин - началната му цена би била поне 3000 лв., а максималната надхвърля 10 000 лв.
Фрийрайд велосипед
И тези велосипеди са предназначени за спускане и много се доближават до DH байковете, а при някои производители дори напълно се припокриват като рамки. За ясно изразени разлики е трудно да се говори, но ето няколко насоки, в които се срещат такива - те са свързани и с многообразието от начини за каране в рамките на самия стил фрийрайд
Велосипед, предназначен за каране и в двете посоки (нагоре и надолу), при който основните цели са постигане на по-ниско тегло и по-висока ефективност при педалиране. Може да бъде с предно окачване, с двойно окачване или без окачване (по-рядко). Характеризира се с леки компоненти, ход на окачването 80 - 130 мм, бързи гуми и геометрия на рамката, която подпомага колоездача при педалиране и изкачване. Предназначен е предимно за по-леки терени и по-ниски скорости при спусканията, макар че в ръцете на опитен карач може да бъде каран бързо и да се справи с доста технични пътеки. Цената на такива велосипеди е пряко свързана с вида рамка, качеството и теглото на съставните му части, като може да започне от няколкостотин лева (за твърдак) и да достигне до над 10 000 лв. за най-високия клас байкове.
DH велосипед (велосипед за спусканe)
Велосипед, предназначен за спускане. По принцип е с двойно окачване с голям ход (180-200 мм отпред и то 250 мм отзад) и геометрия, която поставя колоездача в удобна позиция за каране надолу. Компонентите са здрави, което увеличава теглото, но като се има предвид, че при спускането се гони и време, професионалните състезатели се стремят да олекотят колелото си колкото се може повече, без да жертват здравината и надеждността. Велосипедите за спускане са оборудвани с двукоронни вилки, по-широки гуми (2.3 - 2.7), здрави колела, по-големи ротори на дисковите спирачки (200 - 220 мм), по-широки кормила с по-къси лапи и т.н. Характерна особеност е и наличието на един венец отпред, комбиниран с устройство за обтягане на веригата. Един истински велосипед за спускане няма как да е евтин - началната му цена би била поне 3000 лв., а максималната надхвърля 10 000 лв.
Фрийрайд велосипед
И тези велосипеди са предназначени за спускане и много се доближават до DH байковете, а при някои производители дори напълно се припокриват като рамки. За ясно изразени разлики е трудно да се говори, но ето няколко насоки, в които се срещат такива - те са свързани и с многообразието от начини за каране в рамките на самия стил фрийрайд